fredag 14. oktober 2011

Chocolate chip cookies


I går fant jeg tilfeldigvis en ferdig lagd rull med disse sjokoladekjeksene i fryseren. Det var bare å sette på stekeovnen og vips hadde jeg nystekte kjeks. De smaker nydelig! Oppskriften har jeg funnet i Lise Finkenhagens 101 favoritter fra Frokost-tv, en av mine kokebokfavoritter. Her kommer den:

160 g meierismør, romtemperert
210 g sukker
140 g brunt sukker
360 g mel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1/2 ts malt kanel
3 egg
350 g sjokoladedråper eller hakket sjokolade (en blanding av melkesjokolade, mørk og hvit sjokolade)
100 g grovhaddede hasselnøtter (kan sløyfes)

Bland sammen sukker og smør i en kjøkkenmaskin. Tilsett mel, bakepulver, vaniljesukker og kanel og bland det sammen til en smuldrete masse. Ha i egg, sjokolade og nøtter. Arbeid deigen raskt sammen.

Form deigen til en stor rull ved hjelp av plastfolie eller bakepapir. La rullen hvile 1 time i kjøleskapet eller 1/2 time i fryseren. Skjær rullen opp i skiver og stek skivene ved 180 grader C i 10-15 min.

La en rull med ferdig deig ligge i fryseren. Da er det bare å skjære rullen i skiver mens den enda er frossen og steke skivene, så har du nystekte cookies når du får lyst på noe godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar