tirsdag 13. desember 2011

Lussekatter


Da har jeg endelig kommet hjem fra München etter laaang ventetid på flyplassen på grunn av is på rullebanen på Gardermoen. Det var godt å komme hjem så jeg kan få bakt litt. I dag er det jo Luciadagen, og da må jeg bake lussekatter. Da er det safran som gjelder, og IKKE gurkemeie! Her kommer oppskriften: Jeg sverger som vanlig til Lise Finkenhagens oppskrift, med inspirasjon og bakemetode fra Morten Schakenda i Lom.

3 1/2 dl melk
1 g safran
1 pk gjær (rød)
100 g sukker
1 ts kardemomme
1 egg
ca. 750 g hvetemel
150 g kaldt meierismør i terninger

Bland alt unntatt smør i eltebollen, og elt deigen 15 min. Tilsett kaldt meierismør i terninger, og elt i nye 15 min.  Dekk bollen med plastfolie og hev til dobbel størrelse. Her er det viktig å bruke god tid. Del deigen i biter og form til forskjellige former. Pynt med rosiner. Dekkes med plastfolie og etterheves ca. 40 min. på et lunt sted. Pensles med sammenvispet egg og stekes ved 210 grader (varmluft) midt i ovnen i ca. 10-12 min. Avkjøles på rist.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar